lördag 9 oktober 2010

Början

Då var den första veckan, eller snarare de 3 första dagarna avklarade. Det känns som 3 jäkligt effektiva dagar och vi har hunnit med en hel del, i alla fall i jämförelse med vad jag är van vid. Tycker gruppen känns bra också, även om man inte känner alla så känns stämningen skön och avslappnad. Mycket trevliga ungdomar!
Introduktionen i tisdags gav ett bra första intryck och jag gillade att saker och ting gjordes lite annorlunda, som t.ex. det här med att presentera sig via ett föremål. Jag har dock märkt att jag blir ganska velig i såna situationer, och lägger lite väl stor vikt i att hitta nåt klockrent, precis som om man bara skulle få en enda chans att berätta vem man är och sen är det kört. Så är det ju inte riktigt.

Igår kom första mötet med de sokratiska samtalen. Även om vi hittills bara har fått en introduktion och testat lite, har jag på känn att det är nåt som verkligen är värt att prova med eleverna när man kommer ut som lärare. Det var spännande att se hur engagerad man kan bli när man väl ger sig in i att analysera och diskutera exempelvis en bild. Diskussionerna var bra och alla i gruppen fick, som jag uppfattade det, komma till tals. Jag skulle inte beskriva mig själv som en jättedjup person och är väl rätt ovan vid att diskutera den typ av frågor som togs upp, men eftersom vi ägnade hela dagen åt ämnet fick man verkligen chansen att komma in i det hela. Eftersom jag saknar en del erfarenhet av djupare diskussioner har jag märkt att jag ibland kan känna mig lite som en bluff. Att jag egentligen inte vet vad jag pratar om och att om någon säger emot mig är det säkert den som har rätt. Men övning ger färdighet! Jag ser fram emot att få utveckla mina skills och räknar med att vara proffs på sokratiska samtal när dessa veckor är över... 

"Ett samhälle söker sin berättelse" heter ju själva temat på den här gestaltningen och idag har vi fått associera kring just orden "samhälle" och "berättelse". Sen fick vi ringa in ett område där vi skulle bygga ett samhälle och jag kände mig lite pretto när jag upptäckte att alla utom jag gjort fyrkantiga markeringar. Övningarna kändes hursomhelst användbara och det är intressant att se hur pass olika associationer folk har till ett och samma ord. Ska bli spännande att se hur det går med mitt lilla kultursamhälle nästa vecka...


Efter dagens slut gick jag och Anna till den gigantiska telefonen vid NK och ringde min syrra från den. Jag säger bara det; FRAMTIDEN ÄR HÄR! 


God helg!

1 kommentar: